Hoe Je Covers Promoot (Zonder Te Spammen)

“Hey, check mijn cover!!!” Of bijvoorbeeld “plaats mijn cover op jullie site.” Dit soort tweets krijg ik tegenwoordig binnen. Het zijn niet eens vragen. Mensen bevelen me gewoon om iets te doen. Kom op. Als je je cover wil promoten via Twitter, doe het dan goed.

Lieve muzikanten. Wees nou eens eerlijk. Jullie coveren de hotste tracks van het moment om zo mee te liften op het succes van die nummers. Niks mis mee. Een slimme move.

Maar hoe zorg je dat de fans van de act wiens hit je gecoverd hebt ook jouw versie gaan checken als het af is? Hoe komt jouw cover verder dan je eigen aanhang?

Je kunt via Twitter search heel makkelijk uitvogelen wie er op dit moment (positief) praten over die track die jij onlangs in een nieuw jasje hebt gestoken. Dat zijn dus de mensen die jij wil aanspreken.

Een hoop muzikanten komen gelukkig wel tot dit punt. Maar velen slaan de plank vervolgens volledig mis. Hoe?

“Ik zag dat je [vul songtitel in] te gek vindt. Check mijn cover van dit nummer. [link]”

Herkenbaar? Sommigen laten het eerste gedeelte zelfs weg. En sturen vervolgens dezelfde tweet naar iedereen  die het over die track had. Behoorlijk spammy.

Maar toch is dit hoe velen hun covers promoten. Dat kan beter. Dat moet beter! Zeker omdat het niet zo moeilijk is. Dus wat moet je dan wel doen?

Gedraag je als een mens.

Daar draait het namelijk om bij social media. Sociaal zijn. Om een band op te bouwen met mensen. En vrienden te maken. Want mensen die je vertrouwen kijken sneller naar je nieuwste releases. ReleaseS inderdaad, meervoud.

Maar wat moet je dan precies zeggen tegen de persoon die bijvoorbeeld de laatste hit van Taylor Swift, waar jij een eigen versie van opgenomen hebt, helemaal te gek vindt?

Voer een gesprek. Reageer zoals je ook in het ‘echte leven’ zou doen. Wees leuk. Geïnteresseerd. Geef je eigen mening. Reageer misschien zelfs op een andere tweet van die persoon.

Ik hoor je nu denken: “Maar hoe komt diegene er dan achter dat ik die cover heb opgenomen? Daar draait het toch om?” Klopt! Voordat je die fans benadert, moet daarom het daarom het volgende doen.

Zet de link naar de cover in jouw Twitter-bio én zet erbij om welk lied het gaat.

Waarom? Bedenk je eens wat jij zelf doet als een onbekende persoon jou een tweet stuurt. Vaak ben je benieuwd wie die persoon is en bekijk je diens Twitter-bio.

Dus wat als die Taylor Swift-fan jouw persoonlijke tweet ontvangt en uit interesse jouw Twitter-bio bekijkt? Juist: diegene ziet dan dat jij Swift’s nieuwe single hebt gecoverd. Uit zichzelf. Zonder dat jij de link gespamd hebt.

Als diegene die single dus echt te gek vindt, zal hij/zij zeker benieuwd zijn naar jouw versie van de track. En de kans is groot dat je er een leuke conversatie aan overhoudt. Zo niet, dan was die persoon toch niet geïnteresseerd.

Ken jij iemand die constant “check mijn [vul product/dienst in] + link” stuurt om iets te promoten? Stuur deze post dan naar hem/haar door om diegene erop te wijzen dat er een minder irritante manier is om iets onder de aandacht te brengen.