Extra Exposure? Inhaken Op De Actualiteit

Er is als artiest een hoop free publicity te behalen als je slim inspeelt op het nieuws van de dag. Inhaken op de actualiteit werkt namelijk erg goed voor extra exposure.

Hoe zangeres Anouk Michelle en ik hier gebruik van wisten te maken, en zij daardoor aandacht kreeg in een NRC artikel is een mooi voorbeeld van snel schakelen en inhaken op een hot topic.

Hoe we dit hebben aangepakt?

Nadat de Koreaanse meidengroep BLACKPINK hun concert in Afas Live aankondigde, ontstond er meteen een hoop commotie. De K-Pop dames bieden hun tickets voor de show op 18 mei aan VANAF €166,68.

Dit is een bizar hoge prijs die in de afgelopen drie jaar nooit is gevraagd voor een concert. Dus al helemaal niet voor een – voor het grote Nederlandse publiek – ‘onbekende’ act die nog maar negen tracks uit heeft gebracht.

Genoeg voer voor discussie dus… Die ik als liefhebber van K-Pop met alle liefde ben aangegaan op Twitter.

Zo belandde ik in gesprek met o.a. een NRC redacteur die maar niet begreep hoe mensen €166,68 over hebben voor deze BLACKPINK show. Dat ging als volgt.

Zoals je kunt zien voelde ik goed aan dat hij deze discussies aanging als marktonderzoek. Peter wilde natuurlijk eveneens inhaken op de actualiteit en een artikel voor het NRC schrijven over dit hot topic.

Om een handje te helpen, stelde ik voor om hem te introduceren aan Anouk… die behoorlijk fan is van BLACKPINK. Deze bevriende zangeres ziet de Koreaanse meidengroep zelfs als haar grote inspiratiebron en voorbeeld.

Hen aan elkaar koppelen was daarom een win-win voor beide partijen.

Het NRC had nu iemand die kon uitleggen waarom er mensen zijn die wél €166,68 betalen voor een BLACKPINK show. Op deze manier belichtte het artikel de denkwijzes van zowel voor- als tegenstanders van deze hoge ticketprijzen.

Voor Anouk was dit artikel extra exposure op een groot platform. Zij werd met voor- en achternaam genoemd, kon haar idolen verdedigen, en tegelijkertijd haar imago als upcoming Dutch K-pop Idol (wat haar lange termijn ambitie is als artiest) verstevigen.

Het NRC artikel gaat intussen redelijk viral omdat de K-Pop community het ook heeft opgepakt en dit zorgt voor een flinke discussie. En deze ophef is eveneens goed voor zowel Peter als Anouk.

Dit bewijst dat snel kunnen schakelen en inhaken op de actualiteit een zeer effectieve manier is om elkaar te helpen aan extra exposure.

Weet jij nog goede voorbeelden van artiesten die goed hebben ingespeeld op het nieuws van de dag? Of heb jij zelf een slimme inhaker gemaakt? Ik hoor het graag in een reactie hieronder of via de mail.