Als opkomende artiest droom je ervan om in grote venues op te treden voor een groot publiek. Daarvoor is het wel belangrijk om een sterke band met jouw fanbase op te bouwen. Het doel is namelijk om ze enthousiast te maken over jouw muziek en shows.
Maar hoe zorg je ervoor dat het publiek zich echt speciaal voelt en betrokken raakt bij jouw werk? E-mailmarketing kan daarvoor de sleutel zijn.
Onlangs was ik betrokken bij een online campagne voor de fans van Ilse DeLange. De insteek was om haar fans exclusieve toegang te geven tot tickets voor haar shows in het Koninklijk Theater Carré en later de Ziggo Dome.
De kracht van exclusiviteit inzetten
Muziekfans zijn namelijk meer dan alleen luisteraars. Zij willen zich gewaardeerd voelen en onderdeel zijn van iets bijzonders. Bijvoorbeeld door ze (eerder) toegang te geven voor iets waar niet iedereen zomaar bij kan.
Voor de shows van Ilse DeLange gebruikten we e-mailmarketing om haar trouwe fans exclusieve toegang te geven tot de kaartverkoop via een pre-sale. Dit bood hen niet alleen een voordeel, maar versterkte ook de band tussen de Nederlandse zangeres en haar publiek.
Deze campagne heeft me laten zien hoe krachtig e-mailmarketing kan zijn. Het biedt een directe manier om je fans te bereiken, exclusieve ervaringen te bieden en in het geval van Ilse DeLange dus al een flinke hoop concertkaarten te verkopen… Nog voordat de reguliere ticketverkoop was gestart.
Uiteindelijk waren zowel haar show in Koninklijk Theater Carré als in Ziggo Dome uitverkocht. Mede door de vliegende start van onze e-mailmarketingcampagne gericht op de trouwe fanbase.
Heb jij al ervaring met e-mailmarketing? Of heb je vragen over hoe je hier het beste mee kunt starten? Laat het me weten in de reacties of mail naar info@quintar.nl.