Hoe Twitter Helpt Bij Het Schrijven Van Songteksten

Yes! Ik heb weer eens meegeschreven aan een Engelse popsong. Ditmaal aan de remake van FourFiveSeconds door de Nederlandse groep Stay Radical. Mijn bijdrage? Één hele zin. Check het resultaat hieronder.




Waarom ik hier enthousiast van word? Niet vanwege het feit dat de hele groep mijn zinnetje zingt. Of dat mijn username te zien is in de video die aardig wat views pakt.

Wat mij aanspreekt is het concept. De YouTubers vragen namelijk regelmatig via Twitter om zinnetjes aan te leveren met de hashtag #RadicalLyrics. De inzendingen verwerken zij dan in hun remakes van bekende hits. Slim! Dit zorgt namelijk voor extra engagement met de fans.

De fans van het vijftal krijgen hierdoor een kans om daadwerkelijk een bijdrage te leveren aan songs. Dit zorgt voor een versterkte band. Ze voelen zich speciaal. Gewaardeerd. Zeker als hun zinnetje de song haalt. Waardoor ze wéér een zin gaan insturen.

Toen deze remake van FourFiveSeconds (oorspronkelijk van Rihanna, Kanye West en Paul McCartney) online kwam, kreeg ik meteen een persoonlijke mention van Stay Radical op Twitter.

BAM! Weer een extra contactmoment. Weer een blijk van waardering.

En ik was natuurlijk benieuwd naar wat ze ervan gemaakt hadden dus ging ik het checken. En omdat ik het tof vind, heb ik het gedeeld. Niet alleen op Twitter, maar ook nu dus weer in deze blogpost. Die ik weer deel via Facebook, Twitter en Pinterest.

En ik ben niet eens een echte fan.* Laat staan wat zo’n tweet met de diehard liefhebbers van Stay Radical doet. Ik gok dat ze het te gek vinden. Zelf zou ik namelijk gek worden als bijvoorbeeld Jesse McCartney mijn songtekst zingt. #Fanboy!

De beste tracks levert deze actie natuurlijk niet op, maar het zorgt wel weer voor leuke content in de vorm van geinige parodieën met ondeugende teksten (die ze zelf niet eens hoeven te schrijven).

Daarbij klinkt het vocaal gewoon prima. Belangrijk, want niet veel mensen zouden deze video’s (meerdere keren) checken als de zang vals was. Om die reden is de remake van Omi’s Cheerleader hier ook wel een paar keer op repeat gegaan.

Al met al vind ik het tweetsong-concept van Stay Radical dus erg geslaagd. Hier kunnen veel andere (opkomende) artiesten zeker iets van leren. Lekker bezig heren en dames.

* Sorry Stay Radical, maar ik vind jullie wel tof hoor. Daarbij moet ik toegeven dat ik tracks als Harteloos en Falling Down van J-Me vroeger grijs heb gedraaid.