Wie net zo van memes geniet als ik kan niet gemist hebben dat de Nederlandse influencer DieTim (voorheen SnapKing) viraal ging. Zijn uitspraak ‘Counter Pounter’ werd namelijk flink belachelijk gemaakt.
Of Tim van Teunenbroek (zoals hij voluit heet) McDonald’s burger ‘Quarter Pounder’ bewust verkeerd uitsprak, is niet duidelijk. Er werd in ieder geval flink om gelachen.
Is het leuk om zo massaal voor gek gezet te worden online? Tuurlijk niet!
Maar we hoeven geen medelijden te hebben met Tim hoor. We kunnen zelfs van zijn aanpak leren. De Nederlandse influencer probeerde de meme namelijk in zijn voordeel te laten werken. Hoe?
DieTim omarmt de virale uitspraak en claimt de term ‘Counter Pounter’ zelf!
Hij kiest voor een offensieve marketingstrategie door de term ‘Counter Pounter’ vaker te gebruiken. Sterker nog; hij is de hele meme eigenhandig aan het uitmelken.
Door deze move ontneemt hij haters de kans om hem belachelijk te maken. Het is immers minder leuk nu Tim de uitspraak zelf heeft omarmd.
Maar wat vooral leerzaam is, is het feit dat DieTim zijn fans bij de hype betrekt en er tegelijkertijd verschillende verdienmodellen aan heeft gehangen.
Benieuwd hoe hij dit aanpakt?
Een community vormen: de ‘CounterPounterGang’
Door op zijn eigen platformen zelf de term ‘CounterPounterGang’ te delen, ontstaat er een community waar fans onderdeel van uit willen maken. Op Instagram zie je al meerdere posts met de #counterpountergang hashtag.
De influencer schrijft zelfs een donatie aan het Ronald McDonald Huis toe aan de support van deze community. Zo straalt er een positieve vibe af op iedereen die bij de CounterPounterGang hoort of wil horen.
Verkoop van zijn eigen ‘Counter Pounter’ merch
Direct na het viraal gaan van de meme claimde DieTim de domeinnaam counterpounter.nl. Op deze website (gebouwd met Shopify) verkoopt de influencer ‘Counter Pounter’ merchandise.
Als je de webshop bezoekt, zie je meerdere hoodies met verschillende designs. Fans kunnen deze kopen vanaf €29,95.
Officiële ‘Counter Pounter’ track + videoclip releasen
DieTim is onlangs de studio ingedoken om een heuse ‘Counter Pounter’ anthem te maken. Daar heeft hij natuurlijk ook meteen een videoclip voor geschoten.
Voor de clipshoot nodigde hij zelfs een aantal fans uit die zijn hoodies hebben gekocht. En uiteraard is de ‘Counter Pounter’ merchandise volop in beeld in de video. Bekijk het eindresultaat hieronder.
Er zijn verschillende meningen over DieTim als persoon… Maar hoe hij content marketing heeft bedreven om de ‘Counter Pounter’ meme in zijn voordeel te laten werken is heel leerzaam.
Kijk jij nu anders tegen de Nederlandse influencer aan? Of heb jij bepaalde inzichten opgedaan door zijn stappen die je zelf kunt toepasssen? Laat het weten in een reactie hieronder of via de mail.