Dat je op TikTok een heuse following op moet gaan bouwen, hebben we inmiddels wel door. Via het platform zijn namelijk onwijs veel nieuwe supersterren met veel volgers aan het doorbreken.
En ook de muziekwereld profiteert van dit nieuwe fenomeen! Trends op TikTok hebben intussen gezorgd dat tracks als ‘Old Town Road’ van Lil Nas X, ‘Savage’ van Meghan Thee Stallion en ‘Say So’ van Doja Cat wereldwijd hits zijn geworden.
Maar hoe werkt dit dan? En hoe kun jij jouw eigen muziek op deze nieuwe manier promoten?
Werk samen met opkomende TikTok influencers.
Door samenwerkingen aan te gaan met populaire TikTokkers bereik je meteen de following die zij hebben opgebouwd. Zo word jij met jouw muziek zichtbaar (en vooral hoorbaar) in hun kanalen.
Het vereist echter wel een uitgedachte tactiek om influencer marketing te bedrijven. Je moet namelijk over de volgende zaken nadenken:
• Welke potentiële doelgroep wil je bereiken?
• Welke influencer bedient de doelgroep die je wil bereiken?
• Hoe krijg je deze influencer enthousiast om samen te werken?
• Op welke manier laat je de influencer jouw muziek promoten?
Als je de massa wil bereiken en daar een goed popnummer voor hebt liggen, kun je alle kanten op. Bijna elke populaire TikTokker heeft wel een fanbase die fan van popmuziek is, want daar draait het platform om.
Als zij vervolgens met jouw track een bepaald dansje doen of challenge organiseren, kan zoiets ineens viraal gaan. Hun volgers gaan dan met datzelfde nummer nadoen wat hun idool is gestart.
Als jij meer in een bepaalde niche zit, zul je veel gerichter te werk moeten gaan. Het heeft logischerwijs geen zin om bijvoorbeeld stevige rockmuziek te willen promoten via een TikTokker wiens fans verder alleen van Girlys Blog of K3 houden.
TikTok influencer marketing in de praktijk.
Na het vinden van de juiste influencer moet je gaan nadenken hoe jij deze persoon zover krijgt om mee te werken. Het moet immers een win-win voor beide partijen zijn nietwaar?
Grotere labels hebben hier, net als op vele fronten, een voordeel. Zij hebben een hoop te bieden. Denk hierbij aan geld, connecties met andere relevante partijen rondom artiesten en soms zelfs toegang tot de artiest zelf.
Zo organiseerde Warner Music onlangs een ‘Birthday’ event met zangeres Anne-Marie. Hiervoor nodigde de Nederlandse tak van de major verschillende influencers uit om content met de superster te maken en zo haar nieuwe single ‘Birthday’ te promoten.
Als independent artiest heb je deze luxe helaas niet.
Maar betekent dit dan dat je geen influencer marketing kunt bedrijven? En jij niet via TikTok jouw muziek kunt promoten?
Artiesten zonder platenlabels kunnen zeker succes hebben met TikTok.
De vijver waaruit je kunt vissen is alleen wat kleiner. Daarbij zul je als persoon zelf eveneens wat toegankelijker moeten zijn om een samenwerking tot stand te laten komen.
Uiteindelijk is dit een people’s business en is het van belang om de gunfactor hoog te houden. Alleen op deze manier krijg je het voor elkaar dat anderen met je willen werken zonder dat je ze flinke bedragen hoeft te geven.
Nu hoor ik je afvragen: “Gaat dit nou echt werken?”
Dat het mogelijk is om viraal te gaan op TikTok zonder een push van een platenmaatschappij is inmiddels wel bewezen. Met Girlys Blog’s self-released debuutsingle ‘Landen Op Ibiza’ zijn ruim 45.000 video’s gemaakt door slim gebruik te maken van het eigen netwerk.
En momenteel gaat de 18-jarige Julia Horsten (artiestennaam Juwls) met haar track ‘After’ ook hard. Op het moment van schrijven zijn er ruim 7.500 video’s met de audio van de ongetekende zangeres gemaakt.
Hoe laat je jouw dankbaarheid tonen én push je de track weer verder? Je maakt zoals Julia uiteraard weer eigen TikTok content ter promotie van de single.
@juliahorstensuper bedankt voor al jullie lieve dansjes en filmpjes op mijn liedje “After”!!!❤️ EN OOK VOOR DE 20K?✨##foryou ##voorjou ##fyp♬ After – Juwls
Maak er dus werk van om TikTok te gebruiken om jouw muziek te promoten. De mensen met een grote fanbase zijn (zeker in Nederland) nu nog zeer benaderbaar om samenwerkingen mee op te zetten.
Ik ben benieuwd waar jij kansen ziet om jouw muziek via TikTok een boost te geven. Laat het weten in een reactie hieronder of via de mail.