Eens in de zoveel tijd ontploft er een nieuw platform dat in korte tijd heel populair wordt. Momenteel is Clubhouse dé social media app die flink de wind in de zeilen heeft.
Clubhouse presenteert zich als ‘a new type of social network based on voice‘. De app wordt intussen al volop omarmd door, en ikzelf ben o.a. Grant Cardone, Ryan Babel en A&R Managers van Roc Nation al in de app tegen gekomen.
Afgelopen week dook ik wat dieper in het platform. Dit alles om antwoord te krijgen op de volgende vraag: Welke kansen biedt het audio-driven Clubhouse netwerk precies?
Nadat ik me geregistreerd had met een username en telefoonnummer werd ik toegelaten door een bevriende ‘Clubhouser’. Je moet namelijk een invite krijgen of geaccepteerd worden door iemand die Clubhouse al gebruikt.
Het is daarom slim om snel in te haken en nu je Clubhouse account veilig te stellen op de app. Waarom?
Clubhouse straalt exclusiviteit uit en zal daarom snel groeien.
Ten eerste geeft het een goed gevoel dat je de club mag joinen die niet zomaar iedereen toelaat. Daarbij wordt het nog exclusiever gemaakt omdat iedere member maar één kans heeft om iemand anders toegang te geven.
Dit alles zal er zeker voor zorgen dat veel mensen zich snel gaan registreren om de boot niet te missen. Hierdoor wordt het een platform met veel gebruikers… En daarmee automatisch een social netwerk waar jij ook actief moet zijn.
Zeker nu Clubhouse nog relatief nieuw is en je een first-mover kan zijn (wat veel voordelen heeft), merkte ik meteen dat er veel ruimte is om jezelf op een goede manier te presenteren aan anderen.
Je kunt eigen netwerk ‘Rooms’ starten en zo autoriteit uitstralen.
Deze Rooms zijn groepen in de app waar mensen alleen met geluid kunnen communiceren. Echter bepaalt de moderator wie daadwerkelijk mag spreken. Dit geeft een bepaalde status. Zeker als je een Room hebt die goed gevuld is en interessante personen bevat.
Zo zat ik bijvoorbeeld in een Room over muziek en business. Ik kende de oprichter van de Room niet, maar het feit dat zij als moderator een eigen panel leidde met artist managers en media coaches straalde positief op haar af.
Daarbij had zij de macht om andere mensen, los van de panelleden, te laten spreken in de Room. Als moderator kun je mensen vragen om virtueel hun hand op te steken, zodat ze toegevoegd kunnen worden aan de ‘Speaker Room’ om een vraag te stellen of mee te praten.
Clubhouse is een goede plek om je netwerk uit te breiden.
Het feit dat je (al dan niet passief) in een Clubhouse Room zit, werkt nu het nog niet zo groot is al in je voordeel. Veel deelnemers kijken namelijk in de tussentijd op de profielen van anderen en voegen elkaar toe op basis van de zelfgeschreven bio’s.
Omdat je Twitter en Instagram aan Clubhouse kunt linken, merkte ik meteen al dat mensen die in dezelfde Room zaten als ik me (naast op Clubhouse zelf) ook ineens volgden op Instagram… Zonder van me te laten horen in de Rooms.
Als Clubhouse om wat voor reden dus niet mainstream wordt, kun je het nu in ieder geval nog snel gebruiken om mensen naar je andere kanalen te krijgen.
Ga je muziek promoten, want Clubhouse draait om audio.
Netwerken en nieuwe mensen leren kennen is belangrijk, maar als artiest kun je ook meteen je muziek laten horen. Clubhouse draait immers puur om audio.
Zo ontdekte ik dat er een aantal Rooms waren, zowel Nederlands als internationaal, die zijn gestart om talent virtueel een podium te bieden. Op deze manier kun je dus gebruik maken van het platform om je eigen muziek te promoten.
In een internationale music industry Room liet een A&R Manager van Roc Nation zelfs weten dat hij muziek zocht voor placements in campagnes.
Maak dus gebruik van alle kansen die Clubhouse biedt en meld je snel aan. Dan kun je zelf ontdekken op welke manieren het voor jou kan werken.