Een nieuw jaar betekent nieuwe kansen. En dus ook nieuwe ideeën en projecten. Maar is er een juiste manier om nieuwe initiatieven op te zetten?
Volgens het boek ‘Art Of The Start 2.0’ van Guy Kawasaki is hier zeker een stappenplan voor. Als volger van deze Amerikaanse ondernemer heb ik het boek daarom aangeschaft om te kijken of ik er zelf iets van kan leren.
Die lessen kan ik uiteraard niet voor mezelf houden. In een competitieve en steeds veranderende industrie kan het voor artiesten namelijk ook lastig zijn om te weten waar te beginnen om met hun talent op de juiste manier naar een next level te gaan.
Om die reden deel ik de belangrijkste inzichten uit ‘Art Of The Start 2.0’ die waardevol kunnen zijn voor muzikanten.
1. Begin met een duidelijke missie
Net zoals startende ondernemingen moeten artiesten een duidelijke missie en visie voor ogen hebben. Neem de tijd om jezelf goed af te vragen waarom je muziek maakt en wat je met deze kunstvorm wil bereiken. Een heldere missie helpt om de focus te behouden, zelfs als het uitdagend wordt!
2. Creëer een uniek en onderscheidend geluid
In een oceaan vol muzikale talenten is het essentieel om jezelf te onderscheiden van de rest. Guy Kawasaki stelt daarom dat je een ‘betekenisvolle differentiatie’ moet hebben. Identificeer wat jouw muziek uniek maakt en bouw daar constant op voort. Wees authentiek en durf anders te zijn dan artiesten in de muziekwereld.
3. Sta open voor en leer van feedback
Dit geldt niet alleen voor muzikanten, maar voor ieder persoon. Open staan voor feedback en (opbouwende) kritiek helpt je namelijk om jezelf te ontwikkelen. In zijn boek geeft Kawasaki aan dat startende ondernemers hun product constant moeten verbeteren op basis van feedback van klanten.
En voor muzikanten werkt dit eigenlijk op dezelfde manier. Luister naar het publiek, andere muzikanten en professionals uit het werkveld. Wees op jouw beurt weer kritisch op deze geluiden en zet de juiste vervolgstappen op basis van welke richting jij op wil gaan met je carrière.
4. Bouw relevante relaties op
Netwerken en relaties zijn van onschatbare waarde in de muziekindustrie. Het boek benadrukt het belang van het bouwen van duurzame relaties en het helpen van anderen voordat je iets terug verwacht. Als artiest kun je dit toepassen door doelgericht contact te leggen met professionals in de muziekindustrie, andere muzikanten en (potentiële) fans. Bouw waardevolle relaties op die jouw muzikale carrière kunnen bevorderen op lange termijn.
5. Focus op nieuwe releases
Een succesvolle release kan het verschil maken in het creëren van momentum voor artiesten. Zorg er daarom voor dat je jouw muziek op een strategische en goed getimede manier uitbrengt. Gebruik sociale media, optredens en andere momenten om waarop je kan inhaken slim om jouw nieuwe muziek zo veel mogelijk onder de aandacht te brengen.
6. Wees flexibel en sta open voor verandering
De muziekwereld verandert voortdurend! Om die reden is het belangrijk om flexibel te zijn, en je aan te passen aan nieuwe trends en technologieën. Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in de industrie en wees bereid om zelf op nieuwe trends te springen… Het liefst zo snel mogelijk!
7. Blijf volhardend en geef niet op
Er zitten veel overeenkomsten tussen ondernemen en het hebben van een muzikale carrière. Sterk nog, als artiest moet je eigenlijk ook gewoon een ondernemer zijn om je eigen kansen te creëren. Dit vergt de nodige veerkracht en doorzettingsvermogen. Succes komt namelijk niet van de ene dag op de andere. Blijf gefocust op jouw doelen en laat je niet ontmoedigen door tegenslagen.
In ‘Art of the Start 2.0’ van Guy Kawasaki kwam ik veel punten tegen die Tim Ferriss in zijn boek ‘The 4-Hour Workweek‘ ook aanhaalde. Beiden stellen dat o.a. een duidelijke missie hebben, leren van feedback, relaties opbouwen en slim gebruik van sociale media slim jouw kansen op succes aanzienlijk kunnen vergroten.
Als ik soortgelijke tips in mijn volgende self-help boeken weer lees dan zal er vast een kern van waarheid in zitten.
Wil je dat ik meer inzichten deel die ik haal uit boeken of podcasts? Of heb jij door bovenstaande zelf inspiratie opgedaan om jouw volgende project met goede moed aan te vliegen? Ik hoor het graag in een reactie hieronder of via de mail.