Wie meer wil leren over social media volgt hoogstwaarschijnlijk Gary Vaynerchuk. Deze Amerikaanse ondernemer geeft met zijn content op YouTube een hoop waardevolle informatie over de digitale ontwikkelingen.
Om die reden heb ik ‘Gary Vaynerchuk’s boek ‘Jab, Jab, Jab, Right Hook’ dan ook aangeschaft. Hiermee hoop ik zijn kennis en ervaring in te zetten om verschillende partijen in de muziekwereld verder te helpen op het gebied van content.
Hieronder deel ik de inzichten die ik zelf heb opgedaan en relevant zijn voor zowel artiesten als mensen die muzikanten helpen.
1. Geef waarde voordat je om iets vraagt
‘Jab, Jab, Jab, Right Hook’ draait om het concept van waarde toevoegen voordat je om zelf iets van een ander vraagt. In het geval van muzikanten betekent dit dat je waardevolle content moet creëren voor je doelgroep, voordat je hen vraagt om bijvoorbeeld jouw muziek te luisteren of een ticket voor een optreden te kopen.
Bied de (potentiële) fans inzichten in het creatieve proces, deel exclusieve content van achter de schermen of geef zelf tips die relevant zijn voor andere muzikanten. Door consistent waarde te bieden, bouw jij vertrouwen op en creëer je op de lange termijn een loyale fanbase.
2. Neem fans mee in jouw verhaal
Muziek en verhalen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Mensen houden nou eenmal van verhalen dus grijp deze mogelijkheid aan om zo een emotionele connectie met het publiek te maken. Gebruik sociale media om jouw verhaal te vertellen.
Laat zien wie je bent, waar je vandaan komt en wat jou inspireert. Authentieke verhalen kunnen mensen beter raken dan alleen maar een muzieknummer te delen. Wees openhartig en laat je fans deel uitmaken van jouw reis als artiest.
3. Pas content aan per platform
Verschillende sociale mediaplatforms hebben hun eigen kenmerken en doelgroepen. Wat goed werkt op Instagram, werkt mogelijk niet op TikTok, Facebook of Snapchat. Begrijp de unieke eigenschappen van elk platform en pas je content daarop aan.
Denk aan korte clips waarin audio centraal staat op TikTok, visuele content op Instagram en meer professionele updates op LinkedIn. Door de juiste aanpak per platform te hanteren, vergroot je de kans om het publiek per kanaal voor je te winnen.
4. Zoek interactie met (potentiële) fans
Sociale media draait om engagement. Moedig je fans daarom aan om te reageren, te delen en deel te nemen aan gesprekken. Beantwoord op jouw beurt weer alle berichten en opmerkingen, en laat je waardering zien voor hun support.
Organiseer daarnaast contests of vraag om input bij het maken van bepaalde beslissingen, zoals het kiezen van de setlist voor een showcase. Hoe meer jij je fans betrekt, hoe meer betrokkenheid je zult zien. Dit is ook weer goed voor jouw eigen bereik op deze platformen.
5. Analyseer de data en pas je contentstrategie aan
Als artiest kun je veel leren van het analyseren van jouw contentprestaties. Houd bij welke posts goed presteren en welke minder succesvol zijn. Leer wat je publiek boeit en pas je strategie dienovereenkomstig aan. Analyseer ook de reacties van het publiek om te begrijpen wat ze van je verwachten en hoe je hen van betere content kunt voorzien.
Al met al is ‘Jab, Jab, Jab, Right Hook’ van Gary Vaynerchuk een waardevol boek, waarin er per social mediakanaal diep wordt ingegaan op de content die daar werkt. Helaas verandert alles in het digitale landschap wel zo snel dat ik me afvraag hoe relevant deze tips over een paar jaar nog zijn.
Daarom is het goed om te focussen op het belangrijkste concept van het boek. Het draait allemaal om waarde bieden en authentieke verhalen vertellen. Door deze principes toe te passen, kun je als artiest een sterkere band met potentiële fans opbouwen. Op welk platform dan ook.
Wil je dat ik meer inzichten deel die ik haal uit boeken of podcasts? Of heb jij door bovenstaande zelf inspiratie opgedaan om jouw productiviteit een boost te geven? Ik hoor het graag in een reactie hieronder of via de mail.