Miljoenen Mensen Bereiken Met Facebook Live

Facebook Live gaan is de beste manier om organisch een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken. Dit merkten we wel tijdens de Tomorrowland livestream van DJ/producer Hardwell!

De live-registratie van zijn set op het enorme festival bereikte binnen 24 uur ruim drie miljoen unieke personen. Een goede boost om zijn pagina door de grens van negen miljoen likes te drukken.

Nu was de terugkeer van Hardwell op Tomorrowland uiteraard een event waar fans al jaren naar uitkeken. En is de Nederlandse artiest sowieso een act met een grote aanhang.

Maar dat betekent niet dat jij geen grote doelgroep kunt bereiken met een belangrijk live event. Hieronder de stappen die wij in de voorbereiding hebben getroffen om Hardwell’s livestream op Facebook te laten slagen.

Communiceer vooraf duidelijk het event en tijdstip waarop je live gaat op Facebook.

Om je fans te laten meekijken moeten ze uiteraard wel weten wanneer je live gaat op Facebook. Communiceer dit daarom helder en op alle mogelijke manieren.

De timetable van Tomorrowland was vooraf al bekend. Maar we hebben de afgelopen week flink gepusht om duidelijk te maken dat Hardwell vrijdag 20 juni op het festival staat én om 21.50 live zou gaan.

Hiervoor hebben we elk kanaal benut: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, VK, messenger bot, persrelaties en zijn eigen mailinglijst. Deze platformen zijn in de week van het event optimaal ingezet.

Tease een bijzonder en waardevol moment waarom de fans moeten kijken.

Bied je fanbase de kans om tijdens de livestream een speciale gebeurtenis mee te maken. Door een bijzonder en waardevol moment aan te kondigen, trigger je de doelgroep extra om het event echt live te zien en de stream niet later terug te kijken.

In aanloop naar zijn set op Tomorrowland heeft Hardwell bijvoorbeeld de opvolger van zijn succesvolle en meaningful single ‘Apollo’ geteased. Met een uitgebreid en persoonlijk verhaal liet de DJ/producer weten dat hij deze nieuwe song tijdens het festival zou primeuren.

Jaag de livestream voor en vooral tijdens het event aan.

Facebook helpt je enorm door livestreams in de feed te pushen en soms volgers van jouw pagina ook een notificatie te sturen. Toch zul je zelf (en het liefst met een team) moeten zorgen dat het event goed aangejaagd wordt om extra kijkers te trekken.

Gebruik hiervoor ook weer de andere platformen om traffic naar de livestream te leiden.

In het geval van Hardwell hebben we mensen op locatie ingeschakeld om foto’s en filmpjes te maken die geplaatst kunnen worden op Instagram en Facebook stories.

Deze persoonlijke content neemt de fans mee in de reis richting zijn performance en linken uiteraard naar Facebook waar ze later de livestream kunnen zien.

Tijdens de set speelt vooral Twitter een belangrijke rol.

Gedurende het optreden zijn er continu GIFjes gemaakt van de stream en zijn deze ingezet om het event aan te jagen op Twitter. Qua captions volgen we dan wat er gezegd/gedraaid wordt en uiteraard vind je de hashtag (in dit geval #Tommorowland) in elke tweet terug.

Deze methode werkt heel goed omdat GIFjes automatisch worden afgespeeld in de Twitter-feed en in combinatie met de hashtag bereik je zo veel meer mensen die een opvallende tweet voorbij zien komen.

En dit kunstje mogen wij volgende week herhalen, want ook vrijdag 27 juli staat Hardwell op de main stage van Tomorrowland waar eveneens een livestream voor zal zijn via Facebook. Kijk jij live mee?