Gary Vaynerchuk’s Content Piramide (En Hoe Ook Jij Meer Content Kan Creëren)

In mijn dagelijkse bezigheden ben ik continu met anderen aan het sparren over content en thema’s voor online marketing. Hoe houd je een hoog ritme op alle kanalen zonder steeds hetzelfde te plaatsen?

Eén van mijn voorbeelden op dit gebied is Gary Vaynerchuk. Deze Amerikaanse ondernemer pompt er dagelijks meerdere posts uit op alle relevante social media en biedt daarin waardevolle insights uit zijn zakelijke leven.

Maar hoe krijgt GaryVee het voor elkaar om online zo actief te zijn? Terwijl hij de CEO is van VaynerMedia, zijn full-service advertising agency die de grootste bedrijven ter wereld bedient?

Deze slag wordt gemaakt door middel van Gary Vaynerchuk’s content piramide. Hieronder zal ik uitleggen hoe dit model is opgebouwd.

Stap 1. Documenteer het proces voor long form content

GaryVee zit op zoveel content omdat hij zichzelf laat filmen tijdens het gehele proces. ‘Document, don’t create’ is dan ook zijn slogan om content te creëren volgens zijn content piramide.

Als hij bezig is om zijn bedrijf te runnen, wordt dit door zijn cameramensen vastgelegd. Als Vaynerchuk een keynote speech geeft, zorgt de ondernemer dat dit opgenomen wordt door zijn team en/of de organisator.

Deze footage vormt de basis van zijn ‘DailyVee’ vlogserie. Hierin neemt hij de kijker in een lange video mee in zijn hectische dagen als entrepreneur waarin uiteraard van alles gebeurt.




Stap 2. Gebruik de long form content voor knipjes en edits

Zoals hierboven te zien is duurt de laatste DailyVee episode zo’n 4 uur! Je snapt wel dat hier genoeg interessante gebeurtenissen en quotes in zitten om micro content van te maken.

Van dit format maken GaryVee en zijn team dankbaar gebruik voor stap 2 van de content piramide.

Zo knippen zij korte fragmenten uit de episode die perfect kunnen werken op social media. Hierdoor heeft Vaynerchuk een hoop extra videocontent om te delen. En van de footage kunnen er eveneens gifjes gemaakt worden.

Maar daar blijft het niet bij.

Van bijzondere of inspirerende uitspraken uit de DailyVee’s kunnen ook weer quote cards gemaakt worden. Op deze wijze kan Gary het pushen van filmpjes afwisselen en afbeeldingen met quote posten die zijn (potentiële) volgers kunnen inspireren.

https://www.instagram.com/p/BsridXylRS-/

En dat is nog niet alles, want er wordt eveneens slim gebruik gemaakt van de audio.

De audio van de episode is natuurlijk op zichzelf ook bruikbaar. Er zijn namelijk genoeg mensen die hun content liever consumeren via audio in plaats van dat ze naar een video kijken.

Stap 3. Zet alle relevante (social media) kanalen op de juiste manier in

Nu er verschillende type content beschikbaar is, moet dit op de juiste wijze gedistribueerd worden om de (beoogde) doelgroep te bereiken. De keuze voor wat voor content er op welke (social media) kanalen gedeeld wordt is essentieel in de laatste stap van de content piramide.

Er zijn genoeg platformen te bedenken waar je content op kunt posten: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, LinkedIn, Giphy, Soundcloud, Anchor en meer.

Elk kanaal heeft zijn eigen kenmerken en GaryVee kan daarom niet overal hetzelfde posten. Zijn team en hij moeten zich daarom blijven verdiepen in welke type content, formaten en captions het beste werken, en continu testen wat ‘native is to the platform’.

Zo is het handig om te weten dat je op Instagram en Twitter geen video’s kunt plaatsen die langer zijn dan een minuut. En dat het gebruik van sommige hashtags bij het posten bijvoorbeeld kan zorgen dat je veel meer mensen bereikt dan zonder.

Met gifjes kun je daarentegen weer helemaal niets op Instagram, maar op Twitter en YouTube Community werkt dit wel top. Dit type content speelt namelijk vanzelf af in de feed en trekt tijdens het scrollen daarom sneller de aandacht van de gebruiker.

En als je alleen audiofiles hebt, kun je hiermee niet terecht Facebook of Twitter, tenzij je het eerst uploadt op Soundcloud of Anchor.

Ik wil daarom zeker niet zeggen dat wat Gary Vaynerchuk en zijn team doen makkelijk is. Maar dat zijn content piramide werkt, blijkt wel als je ziet dat de Amerikaanse ondernemer miljoenen mensen wereldwijd bereikt. En zijn following blijft maar groeien!

Wat is jouw #1 insight als je Gary Vaynerchuk’s content piramide bekijkt? En verwacht je dat jij zelf veel meer content kan creëren als je dit model volgt? Laat het weten in een comment hieronder of via de mail.