Tegenwoordig werk ik veel met artiesten die al een aanzienlijke following hebben. Hiervan leer ik veel en met hun online accounts is het makkelijker om next level slagen te maken om verder te groeien.
Maar wat als je nog geen grote following hebt?
Dan pakken de algoritmes jouw berichten niet meteen op.
En als je amper volgers hebt, zul je vanzelfsprekend niet meteen veel engagement pakken op je posts.
Je zult in het begin dus flink werk moeten steken in relevante content. Vervolgens moet deze aan de juiste doelgroep getoond worden om het aantal volgers op je account te verhogen.
En dat is zelfs nu het landschap online zo verzadigd lijkt nog steeds niet onmogelijk!
Als experiment ben ik eind juni een Instagram account gestart voor mijn muziekplatform YouTubeCovers.nl. Op 22 juni had dit account nog nul volgers en plaatste ik deze ‘Dream Glow’ cover van zangeres Sup I’m Bianca als eerste post!
Dit bericht bekijken op Instagram
Op het moment van schrijven is het aantal volgers inmiddels de mijlpaal van duizend gepasseerd. Benieuwd welke factoren een belangrijke rol hebben gespeeld in deze volgersgroei?
Hoog contentritme hanteren
Om interessant te zijn voor de beoogde doelgroep moet er uiteraard wel content geplaatst worden. Daarom hanteer ik een hoog ritme, zodat ik hiermee de kans vergroot om ‘viral’ te gaan. Dit levert extra bereik op en vanzelfsprekend meer volgers.
Gelukkig worden er dagelijks honderden nieuwe vocal covers op het internet gedeeld. Dit maakte het voor mij gemakkelijk om dagelijks zo’n drie covers te delen.
De afgelopen twee maanden zijn er door dit hoge contentritme ruim 200 covers gedeeld. Dit zijn ruim 200 interessante video’s die ieder de kans vergroten om gezien te worden door een potentiële doelgroep.
Relevante hashtags gebruiken
Wie geen hashtags gebruikt op Instagram loopt onwijs veel gratis extra bereik mis. Door relevante hashtags toe te voegen aan de covers die ik deel, vergroot ik de kans dat gelijkgestemden mijn posts te zien krijgen.
Daarbij geven hashtags mij inzicht in andere video’s die met dezelfde term gedeeld worden. Hierdoor kan het zijn dat ik via deze weg nieuwe content ontdek om vervolgens zelf te delen.
Geïnteresseerde doelgroep volgen
Je kunt heel veel content plaatsen en de relevante hashtags gebruiken in de hoop dat je gevonden wordt… Maar je kunt de beoogde doelgroep natuurlijk ook zelf opzoeken.
Op Instagram zijn er een hoop accounts die net als YouTubeCovers.nl covers van vocalisten uitlichten. Iedereen die de posts van deze pagina ‘liket’ is dus geïnteresseerd in de content die ik eveneens deel.
Daarom besloot ik om een hoop van deze post likers te volgen. Zij krijgen hier een notificatie van en dit triggert veel mensen wel om mijn account even te checken. Het feit dat ze daar veel covers geplaatst zien worden levert vervolgens wel een follow back op.
Shout outs voor shouts outs
Door bovenstaande stappen is het aantal volgers al lekker gegroeid en weten een hoop muzikanten YouTubeCovers.nl al te vinden op Instagram. Ik krijg daarom steeds meer DM’s binnen met de vraag of ik hen kan featuren… Hier maak ik dan ook gretig gebruik van.
Als artiesten vragen of ik hun covers ook wil delen vraag ik ze vaak of ze bereid zijn om een shout te doen voor @YTCoversNL. Dit is geen vereiste, maar ik merk dat veel vocalisten dit er graag voor over hebben. Zo moeilijk is het namelijk niet om een shout out te delen op Insta stories.
Daarom vormt dit een win-win situatie voor beide partijen. Zij krijgen meer bereik doordat ik hun cover deel en zij delen mijn account weer met hun eigen following! Zo cross-promoten we elkaar en vergroten we het bereik van beide accounts.
Dacht je dus dat het tegenwoordig niet meer mogelijk is om snel te groeien op Instagram? Probeer bovenstaande tips zelf uit en laat het me weten hoe deze voor jou werken!
Ik blijf uiteraard doorgaan met het Instagram account van YouTubeCovers.nl om te kijken hoe we verder kunnen groeien. Ook voor mij is dit namelijk een leuk experiment om weer from scratch te beginnen.