Muziek kan een boodschap versterken en dat snappen merken maar al te goed. Daarom zoeken zij (vaak in samenwerking met reclamebureaus) naar de juiste muziek voor commercials!
Voor artiesten en songwriters is dit een dubbele win. Waarom?
Ten eerste krijgen ze inkomsten voor het gebruik van hun muziek. Als een merk een bepaalde track wil gebruiken, moet er namelijk voor de rechten betaald worden. Dit wordt ook wel een ‘sync fee’ genoemd.
Verder is het een flinke promotie voor songs als ze te horen zijn in commercials. De bedoeling van reclamespotjes is namelijk dat ze zo breed mogelijk gepromoot worden om het merk onder de aandacht te brengen van de beoogde doelgroep.
En persoonlijk ben ik zo’n muzieknerd die meteen op zoek gaat naar de titel van een track als ik een tof nummer hoor in een commercial. Hieronder heb ik een lijst onder elkaar gezet van tunes die nu in mijn playlists staan doordat ik ze afgelopen jaar ontdekte in commercials.
1. Sofia Dragt – Come Home (Interpolis)
2. Just Juice – Smooth (Budweiser)
3. Hannah Mae – Back To You (PLUS)
4. Eauxmar – Hyalite (Apple Watch)
De spotlight werd gisteren nog verder gericht op muziek in commercials, door de bekendmaking van de ‘Reclamemuziek Top 40 Aller Tijden’. Deze chart is een landelijke verkiezing gericht op de beste reclamemuziek uit de afgelopen 50 jaar.
Heb jij weleens muziek ontdekt (en toegevoegd aan jouw eigen playlist) doordat je ze hoorde in een commercial? Laat het weten in een reactie hieronder of via de mail.