In Nederland zien we creators weinig meer in de ring, maar internationaal is influencer boxing misschien wel populairder dan ook. Namen als KSI, Jake Paul en Salt Papi trekken miljoenen views en volle zalen als ze het gevecht aan gaan.
Er zijn met Misfits Boxing, Social Gloves, Kingpyn Boxing en Creator Clash een hoop organisatie uit de grond gestampt om events op te zetten. Allen zien zij het succes van influencers die elkaar in de ring te lijf gaan.
Persoonlijk ben ik ook helemaal fan geworden. Door de start van Misfits Boxing (organisatie van o.a. KSI en zijn manager Mams Taylor) heb ik al maanden een abonnement op sport-streamingdienst DAZN. Daarnaast heb ik al wat buitenlandse trips gemaakt om namen als KSI, King Kenny, Whindersson Nunes en Elle Brooke in levende lijven te zien boksen.
Het is zelfs zo erg dat ik op mijn Meta Oculus Quest VR-bril de vechtgame ‘The Thrill Of The Fight’ heb aangeschaft. Dit alles om zelf enigszins te ervaren hoe deze vechtsport werkt, maar dan vanuit de comfort van mijn eigen woning.
Hoe het zo ver is gekomen dat ik helemaal in deze influencer boxing zit nu? Content! Content! Content!
Deze hele wereld draait natuurlijk om creators die hun creativiteit gebruiken om interessante content te maken. Die skills en kennis gebruiken ze daarom ook om bestaande fans geboeid te houden en tegelijkertijd nieuwe mensen te bereiken.
Hieronder wat voorbeelden van content thema’s die ik zelf interessant vind om te bekijken en die mij inspireren om te bedenken hoe dit vertaald kan worden naar content die fans van artiesten kunnen boeien.
Small council meetings
Sinds de achtste editie van Misfits Boxing heeft de organisatie 4 ‘buitenstaanders’ die verstand van de boks- én influencerindustrie toegevoegd aan een small council. Deze groep bespreekt dan met het managementteam hoe zij toekomstige events beter zou maken.
In de muziekindustrie heb je ook voldoende meetings, en geven en krijgen verschillende partijen input hoe iets beter kan. Het verschil is alleen dat we deze besprekingen nauwelijks zien. Misfits Boxing deelt hun hele meeting met de adviseurs, een uur durende Zoom-call, gewoon op hun YouTube-kanaal. Erg interessant om te zien in mijn ogen.
Coaching cams
Kingpyn Boxing is een andere organisatie die in 2023 een eigen toernooi heeft geïntroduceerd met een knock-out systeem. De winnaar van een gevecht vecht in de volgende ronde tegen de winnaar van de andere match.
Maar achter iedere vechter schuilt natuurlijk een heel team, waaronder de coach die buiten de ring meekijkt en tips geeft. Kingpyn heeft daar nu content van gemaakt voor op hun YouTube-kanaal. Zo zien en horen we coaches van influencers King Kenny en AnEsonGib schreeuwen hoe hun vechters beter kunnen performen. Ze zijn zo fanatiek dat ze aan het einde van de bokspartij hun stem verliezen.
Hoofdrolspelers in één landhuis zetten
Voor hun laatste event heeft Misfits Boxing met Survival Tag Boxing een nieuw concept gelanceerd. In deze unieke match-up strijden vier influencers tegen elkaar, daar waar het in een normale bokswedstrijd één tegen één is.
Om de hype voor dit gevecht op te krikken, stopte de organisatie de vier heren in een landhuis waar constant gefilmd werd. Hier is vervolgens een meerdelige serie van gemaakt in aanloop naar het evenement. Door deze content leer je de fighters nog beter kennen en introduceren ze Survival Tag Boxing op een unieke wijze.
Niet al deze concepten lenen zich één op één voor de muziekwereld. Het is echter wel interessant om naar andere industrieën te kijken en te leren wat daar werkt op het gebied van content.
De rode draad in al deze video’s is dat ze een kijkje achter de schermen tonen en op deze manier zorgen dat de kijkers betrokken zijn en daadwerkelijk interesse tonen in het evenement. Het is daarom belangrijk om bij het maken van content vooral te bedenken hoe je potentiële fans mee kunt nemen behind the scenes.
Welke industrieën buiten de muziekwereld inspireren jou op het gebied van content? Laat het weten in een reactie hieronder of via de mail.