10 Virale TikTok Trends voor Vocalisten

Als muzikant kun je niet meer om TikTok heen. Het social mediaplatform van ByteDance heeft inmiddels bewezen dat het artiesten kan lanceren en tracks kan pushen tot hits.

Muzikanten vragen daarom steeds vaker wat werkt op TikTok om zichzelf goed neer te zetten en een groter bereik te genereren.

Als curator van YouTubeCovers.nl en als liefhebber van goede vocals staat mijn For You pagina vaak vol met toffe trends van zangers en zangeressen. Hier zijn daarom zijn 10 creatieve TikTok-ideeën voor vocalisten om hun stem te laten horen en die vaak in mijn feed voorbij komen:

1. Covers opnemen (met een eigen twist)

Je stem laten horen door nummers te zingen die de massa kent zal altijd werken. Neem daarom covers op van populaire nummers en geef er jouw eigen draai aan. Kies liedjes die momenteel trending zijn of die bij je stem passen.

Iemand die hierin haar eigen lane heeft gevonden is zangeres Rain Paris. Zij claimt het rock-domein en pakt bekende hits stevig aan. Het feit dat ze in de caption vermeldt dat het om een rock version gaat, wekt uiteraard ook de nieuwsgierigheid om deze bewerking te bekijken.

2. Duet andere muzikanten

De duet-functie van TikTok is nog steeds onderschat. Het wordt door het platform zo eenvoudig gemaakt om jezelf naast een creator’s virale video te tonen en jouw talent te tonen. Gebruik deze kans daarom om mee te zingen met TikToks van andere muzikanten.

3. Spring op Open Verse Challenges

Mainstream artiesten hebben de duet-functie ook ontdekt en bieden om die reden video’s aan met een instrumentaal stuk, zodat andere muzikanten hun eigen verses kunnen schrijven op deze zogenoemde Open Verse Challenges. Wederom een ideale mogelijkheid om jouw talent te laten horen aan de fans van de desbetreffende artiest en ze zo voor jou te winnen.

Iemand die deze tactiek tot in de puntjes beheerst is KristyLee. Bijna haar hele pagina staat vol met video’s van de zangeres die duetten doet met bekende artiesten en haar eigen draai geeft aan hun songs door op de Open Verse Challenges te springen.

4. Creëer eigen Vocal Challenges

Creëer je eigen zanguitdagingen en moedig andere TikTok-gebruikers aan om mee te doen. Dit kan bijvoorbeeld het nazingen van een moeilijke toonreeks of het imiteren van een beroemde zanger(es) zijn. Als je dit koppelt aan een unieke hashtag om deelname te stimuleren, kun je meteen zien wat de impact van jouw concept is.

Nova Miller is een zangeres die zichzelf en anderen constant uit heeft gedaagd door diverse run, riff en whistle challenges in het leven te roepen. Een hele toffe manier om een trendsetter te kunnen worden en tegelijkertijd te flexen met je eigen vocal skills.

5. Deel Voice Tutorials

Als je waarde biedt, bouw je makkelijker een eigen community op. Als vocalist kun je bijvoorbeeld inzicht geven in jouw zangtechnieken en tips delen. Dit kan variëren van ademhalingsoefeningen tot trainingen hoe anderen het beste een bepaalde riff kunnen zingen. Als je mensen leert hoe ze hun zangvaardigheden kunnen verbeteren zullen ze je dankbaar zijn en is de kans dat ze jou in de toekomst steunen groter.

Dat je zelf goed kunt zingen betekent natuurlijk niet per se dat je ook een goede vocal coach bent. Ik weet echter dat er genoeg mensen ook zelf zangles geven naast hun werkzaamheden als vocalist. Dus als je die tips hebt: deel ze zoals Dani Kristina en claim dit domein in Nederland.

6. Laat vrienden acteren in POV-content

Content waarin meerdere mensen interactie met elkaar hebben is herkenbaar als je de juiste insteek kiest. Haal daarom een vriend(in) over om mee te doen aan concepten die voor een breder publiek herkenbaar zijn. En uiteraard ben jij dan die andere vriend(in) in het verhaal die nonchalant laat zien dat je kan zingen.

Zangeres Liv Swearingen heeft met dit soort sketches met mensen uit haar omgeving inmiddels miljoenen volgers aan zich weten te binden op TikTok. En zoals je hieronder ziet, laat ze af en toe nonchalant haar stemgeluid shinen.

7. Blinde karaoke (gaat fout)

Laat je muzikale kennis zien én horen door blind mee te zingen met een karaoke versie van een bekende hit. Om een bepaalde reden gaan deze video’s ook juist viraal als de vocalist de tekst niet (meteen) herkent of kan meezingen wat bijdraagt aan het gegeven dat niet alles op TikTok perfect hoeft te zijn.

Hieronder zie je een voorbeeld van de Nederlandse zangeressen Davina Michelle en Jet van der Steen die deze uitdaging aangegaan. Ze doen de challenge niet 100% goed, maar dat maakt het juist authentiek. Hun reactie daarop is namelijk een leuke manier om meer van hun persoonlijkheid te laten zien.

8. Organiseer thema-momenten

Als je vaste thema’s bedenkt, heb je een makkelijk concept om constant naar terug te grijpen en de volgers zullen het op een gegeven moment ook herkennen. Hoe vaker je een bepaald thema terug brengt, des te groter de kans ook is dat potentiële fans hun muzikale verzoekjes gaan doen binnen jouw thema.

Een artiest uit Nederland die dit goed heeft begrepen is Fleur Raateland. Op donderdagen doet zij een medley van songs uit een bepaald jaar en dat zorgt voor een hoop herkenning én interactie!

9. Gooi meerdere hits in de blender (en bouw je eigen track)

De Britse zangeres Anne-Marie heeft met haar hit ‘2002’ het startschot gegeven voor een concept om je eigen track te bouwen met andere bekende hits als bouwstenen. Deze bewezen formule kun jij eveneens gebruiken om een eigen leuke tune te maken en tegelijkertijd mee te liften op de succesvolle songtitels van populaire artiesten.

Jesse Hydro maakt Nederlandstalige muziek en dus kiest hij slim voor titels van artiesten van eigen bodem. Toffe manier om zijn stem te laten horen én creatieve songwriting skills te tonen.

10. Zoek interactie met bestaande fans

Maak regelmatig video’s als reactie op een vraag of opmerking die jij in de comments van jouw TikToks krijgt. Zo kun je extra waarde bieden en tegelijkertijd kijk op bepaalde zaken delen met een groter publiek. Door de interactie te zoeken en te reageren op vragen en verzoeken bouw je een persoonlijke band met potentiële fans op voor de lange termijn.

Onthoud vooral dat consistentie essentieel is voor het opbouwen van een sterke aanwezigheid op TikTok. Dit zie je hierboven terug, want de artiesten die ik als voorbeeld heb genomen plaatsen meerdere video’s binnen hetzelfde concept.

Blijf daarbij authentiek en blijf de interactie zoeken met andere gebruikers om zo een community op te bouwen en ze converteren naar een loyale fanbase. Dit vergroot uiteindelijk ook je kans om door te breken als artiest. De kracht van TikTok is namelijk wel bewezen inmiddels.

Ik ben benieuwd waar jij nog kansen voor vocalisten ziet om hun bereik via TikTok een boost te geven. Laat het weten in een reactie hieronder of via de mail.