Ik moet iets opbiechten. In mijn periode bij NLtracks heb ik veel toegestuurde persberichten in de virtuele prullenbak gegooid… Soms zelfs zonder ze te openen.
Dit terwijl ik mezelf nog had voorgenomen om iedere artiest een eerlijke kans te geven. Ik wilde elk persbericht openen, lezen én beantwoorden. Wat was dit naïef van mij. Waarom?
Als redactielid was het niet mijn primaire taak om Nederlandse artiesten te supporten. Mijn doel was om zoveel mogelijk traffic naar de website te trekken. Hoe doe je dat?
Bezoekers trek je met nieuwswaardige verhalen die mensen willen lezen.
Daarom focuste ik me destijds voornamelijk op juicy berichten die anderen zouden delen. Artikelen die een discussie aanwakkeren. Sappige invalshoeken.
Guus Meeuwis die een nieuwe single uitbrengt? Dit is relevant genoeg omdat Guus een BN’er is en het plaatsen van een artikel over zijn track goodwill oplevert bij hem en zijn team.
Maar laten we eerlijk zijn. Echt boeiend is dit nieuwtje niet. Zou jij een artikel lezen als de kop Guus Meeuwis Brengt Nieuwe Single Uit was geweest? Waarschijnlijk niet.
Dit zou heel anders zijn als erbij werd vermeld dat het nummer is ontstaan door een persoonlijke situatie. Iets heel sappigs. Om maar wat te noemen: Nieuwe Single Guus Meeuwis Bevestigt Breuk Met Zijn Vrouw.
Mensen lezen graag over andermans problemen. En een platform als NLtracks wil traffic. Dus zijn dit soort sappige verhalen over iemands privé-leven dé nieuwtjes die NLtracks wil hebben.
Wat kun jij hiervan leren?
Als jij een nieuwe single uitbrengt, volstaat het niet om een persbericht te schrijven met het nieuws dat je een single hebt uitgebracht. Lullig om te zeggen, maar het boeit niemand!
Geef redacteurs het verhaal dat ze zoeken.
Ik kan me nog herinneren dat ik ooit dit artikel over Kleine Viezerik in Spitsnieuws las. KV had zijn mixtape P2RIDM te promoten, maar zoals je kunt zien komt dat pas in de laatste alinea’s ter sprake. Zijn nieuwe tape was namelijk geen nieuws.
Dat de rapper een ‘nieuwe hossel’ had was wel boeiend genoeg. En een quote als “Ik ben altijd stoned”, doet het ook goed. Deze citaat pikte ik er daarom uit als invalshoek voor mijn eigen artikel.
Als jij iets te promoten hebt en je persberichten gaat versturen wil ik je daarom uitdagen om je te verplaatsen in de redacteurs. Schrijf een kant-en-klaar verhaal dat zo overgenomen kan worden én interessant genoeg is voor de doelgroep van de redactie.