We willen altijd maar meer. We zijn zo erg bezig met het verkrijgen van nog meer dat we haast niet stilstaan bij wat we al hebben. Hoe ik op dit onderwerp kom?
Ik sprak onlangs met iemand die een heleboel fans heeft. Duizenden abonnees op YouTube en dat aantal groeit nog steeds flink. “Maar het aantal bijkomende abonnees per maand wordt steeds minder”, voegde ze er teleurgesteld aan toe.
Dit vond ik toch een beetje bizar. Ze krijgt er maandelijks nog steeds zo’n honderd abonnees bij. Toch is ze niet tevreden. Via Socialblade zag ze namelijk dat er maanden waren dat ze +250 nieuwe subscribers mocht verwelkomen.
Misschien komt het omdat ik zelf niet zo populair ben op YouTube, maar ik werd hier stiekem een beetje naar van. Hoezo waardeert ze die nieuwe volgers niet?
Zij zag die abonnees als nummertjes in plaats van als haar supporters.
Maar vergeet niet dat elke nieuwe abonnee op YouTube of elke nieuwe volger op social media een extra persoon is die interesse toont. IN JOU! Dat mag je niet zomaar voor lief nemen.
En ik moet toegeven dat ik dit soms ook weleens uit het oog verlies. #Hypocriet!
In het begin vond ik het bijvoorbeeld heel bijzonder dat mensen zich inschreven op mijn mailinglijst. Want wie wil er nou op de hoogte blijven van wat ik doe en zeg?
Voor het gesprek met deze dame was ik echter ook meer bezig met het feit hoe(veel) mensen zich inschreven voor mijn updates in plaats van stil te staan bij het feit dat er steeds meer mensen geïnteresseerd zijn in wat ik te zeggen heb.
Haar beklag heeft mijn ogen geopend om niet te veel te kijken naar cijfertjes, maar te onthouden dat elk nummertje eigenlijk een persoon is. En stiekem hoop ik dat deze blogpost dit jou eveneens doet beseffen.