Afgelopen week had ik een interessant gesprek met een dj/producer. We hadden het over marketing op social media en voornamelijk over viral gaan als artiest.
Het valt me op dat veel artiesten dit als doel zien als het gaat om online marketing. Een track of videoclip maken die iedereen dan gaat delen. Maar dat is niet zo makkelijk.
Al gebeurde het bij Ruben Hehanussa al voordat ie het door had. Deze jongeman, met wie ik regelmatig contact heb na hij me interviewde bij een concert, mocht van een NS-medewerker geen piano meer spelen op het station van Den Haag.
De opname van dit incident werd opgepikt door onder meer Dumpert, RTL Nieuws en het AD. Mensen spraken er schande van en omdat het zo bizar overkomt, werd het massaal gedeeld.
Maar heb je er wel iets aan om in een rap tempo rond te gaan op het internet? We zijn nu ongeveer een maand verder en daarom heb ik Ruben in alle rust gevraagd wat er op hem af is gekomen.
De Rotterdammer is geïnterviewd door Omroep West en mocht langskomen om op te treden bij de show van Debby en haar Mannen. Op het moment van schrijven is dit optreden 73 keer bekeken.
Sinds het incident merkt Ruben wel dat er steeds meer mensen naar zijn aangekondigde meetings komen om te jammen op diverse stations. En soms worden deze bijeenkomsten ook opgepikt door lokale blogs.
Maar het viral gaan heeft het leven van Ruben Hehanussa niet op z’n kop gezet. Deze jongeman kan nog gewoon over straat zonder herkend te worden, hij wordt niet geboekt voor optredens en is niet rijk geworden van dit avontuur.
Wat ik hiermee wil zeggen, is dat je je niet blind moet staren op viral gaan met je content. Het levert echt niet zoveel op als de meeste mensen denken.