Je kunt natuurlijk zelf jouw eigen muziek promoten, maar het komt veel krachtiger over als anderen dat (ook) voor jou doen. Daarmee bereik je namelijk mensen buiten jouw eigen kring.
Justin Bieber heeft dat goed begrepen. In aanloop naar de release van zijn single ‘What Do You Mean’ liet JB diverse beroemdheden aftellen naar de datum waarop de nieuwe track werd uitgebracht.
Hoe krachtig komt het over als mensen als namen als Ariana Grande, Ashton Kutcher, Chris Martin van Coldplay, Ed Sheeran en Ryan Seacrest allemaal dezelfde track promoten?
Als een nieuwe single zo gepusht wordt binnen een bepaalde periode, moeten mensen wel benieuwd zijn naar hoe het klinkt. En als fans van bijvoorbeeld een Ariana Grande zien dat hun idool Bieber support, gaan zij eveneens achter de zanger staan.
Nu is Justin Bieber een wereldster en heeft hij de connecties om al die supersterren op te trommelen. Maar hoe zorg je er als een onbekendere artiest voor dat anderen jouw muziek promoten?
Laat de bestaande fans jouw muziek promoten en beloon ze hiervoor.
Voor de mensen die je nu al supporten is het een kleine moeite om er nog een extra promotiebericht uit te gooien. Maar niet alle fans doen dit uit zichzelf. Vraag er daarom om en geef ze er iets voor terug.
Rapper YStijd kwam regelmatig in mijn Twitter-timeline voor, terwijl ik de beste man niet eens volg. Dit kwam doordat hij shirts zou verloten aan de mensen die zijn nieuwe track tweeten. En die shirts waren blijkbaar heel gewild.
Zelf heb ik ooit een gesigneerde cd mogen ontvangen, nadat ik de EP van Future Presidents hielp promoten op Twitter. Dit terwijl ik deze heren sowieso al support.
Ik vond deze FP/EP vandaag terug. Nog steeds inspirerende meneren? pic.twitter.com/UR3LeCPz2F
— Quincy Troeno (@quincytroeno) July 31, 2014
Dat ik hier iets voor terug kreeg voelde als een soort erkenning. Ik durf zelfs te stellen dat ik het Nederlandse producerscollectief door hun presentje juist extra ben gaan supporten.
Op deze manier heb ik mijn volgers – die niet wisten wie Will-M, Marty Lee en Joa-G waren – dus kennis laten maken met Future Presidents. Waarschijnlijk precies wat ze wilden bereiken met deze actie.
Daar draait het namelijk om. Als jouw fans jou gaan promoten leren de mensen in hun kringen jouw muziek weer kennen. Deze mond-tot-mondreclame is effectiever dan welke marketingtool dan ook. En daarbij versterk je hiermee de band met bestaande fans.