Waarom Het Loont Om Een ‘First-Mover’ Te Zijn

Het kan heel goed uitpakken om snel in te spelen op bepaalde ontwikkelen. Zeker als je een kleine speler bent en het niet moet hebben van grote marketingbudgetten.

Je kunt je op deze wijze namelijk onderscheiden van anderen. Denk aan het sneller overstappen op een nieuw social platform. Of als een van de eersten een exclusieve partnership aangaan met een nieuwe streamingdienst.

Met het opnemen van covers werkt dit eveneens positief. Een goed voorbeeld hiervan is de Nederlandse zangeres Lisa Bakker. Deze jongedame zingt haar eigen versies van hits en plaatst deze op haar YouTube-kanaal. Net als heel veel andere artiesten.

Dit is dus niet iets waar ze mee opvalt. En als fan van One Direction en 5 Seconds Of Summer zijn haar keuzes voor liedjes ook niet bijzonder te noemen. Dit gebeurt immers genoeg.

Wat Bakker wel een voorsprong geeft, is het feit dat ze een zogenoemde ‘first-mover’ is en razendsnel een cover opneemt als haar favoriete bands een nieuwe track uitbrengen. Soms zelfs binnen een dag.

Hoe dit jonge talent het voor elkaar krijgt om de songteksten en akkoorden van al die nummers zo snel onder de knie krijgt, is bijzonder te noemen. Maar het belangrijkste is dat het loont.

Het is duidelijk te zien dat haar versies van bijvoorbeeld Drag Me Down, She’s Kinda Hot en Infinity veruit meer views hebben dan haar andere video’s. Covers die ze kort na de officiële releases al online zette.

Natuurlijk heeft dit grotendeels te maken met de populariteit van de originele versies. Maar besef dat dit er juist voor zorgt dat deze tracks veel gecoverd worden. Hoe zorgt haar strategie er dan voor dat zij opvalt?

Mensen die het origineel zoeken vlak na de release, komen de covers van Lisa Bakker vaak al op de eerste pagina in de zoekresultaten tegen. En wie specifiek zoekt op covers van deze nummers (zoals ik) ziet haar daar zeker!




Op het moment van schrijven is bovenstaande versie van Infinity het achtste YouTube-zoekresultaat op de zoekterm ‘One Direction Infinity’. En op de eerste pagina is deze video de tweede cover.

Veel fans van 1D zullen haar cover dus zien en zo bereikt ze nu precies haar beoogde doelgroep. Deze mensen zou ze later minder makkelijk bereiken, omdat er binnen een week honderden covers van dit nummer bijkomen.

En omdat er nu al zoveel mensen klikken, stijgt het aantal views hard en blijft ze na een tijdje nog steeds relevant als zoekresultaat. Zeker als de kijkers duimpjes omhoog geven en comments achterlaten. Een mooi voorbeeld van first-mover advantage.