Betalen Voor Facebook Ads

Balen. Balen én klagen! Dat was mijn vriend constant aan het doen toen we het onlangs hadden over social media en met name promotie op Facebook.

Hij is een muziekprofessional met een rockband die een kleine vijfhonderd likes op Facebook heeft. Toch bereikt hij per post slechts een klein percentage van zijn fans en scoort hij amper tien likes per bericht.

Helaas is dat de realiteit voor veel paginabeheerders. Het platform van Mark Zuckerberg is namelijk steeds meer een pay-to-play-game geworden.

Deze ontwikkeling frustreert velen, omdat het bereiken van je eigen fans eerst organisch gebeurde. Jouw updates werden gezien door iedereen die je pagina had geliked.

Toch ben ik van mening dat deze verandering Facebook relevant houdt. Want beeld je eens in hoeveel pagina’s er tegenwoordig zijn. En hoeveel content zij per dag produceren.

Als je dit als gebruiker van ALLE pagina’s voorbij zou zien komen, was het waarschijnlijk een drama geweest. Te veel content van pagina’s, waardoor je wellicht zou missen wat je vrienden uitspoken.

Maar wat moet jij als paginabeheerder nu doen? Is Facebook voor jou nog wel relevant? Moet je dan toch maar gaan betalen om jouw berichten onder de aandacht te brengen?

Als je bereid bent om te betalen voor advertenties is Facebook hét platform waar je jouw geld in moet stoppen.

Er is op dit moment geen platform dat zoveel over zijn gebruikers weet als het zogenoemde blauwe monster. Hierdoor kun jij heel gericht jouw beoogde doelgroep bereiken met gesponsorde posts.

Weet je ongeveer welke groep mensen jouw muziek tof vindt? Zijn het bijvoorbeeld jonge meiden? Die in de randstad wonen? En van artiesten als B-Brave en MainStreet houden?

Dan kun je die zo bereiken door deze gegevens in te voeren bij het creëren van de ad. En hoe gerichter en doeltreffender jouw gesponsorde post, des te minder het je kost om het gewenste doel te bereiken.

Daarbij komen jouw updates ín de feed van jouw doelgroep terecht. Niet in de zijbalk van een website. Niet als irritante pop-up. Nee, precies daar waar de aandacht al volop op is gericht.

Ikzelf heb ook al aardig wat posts een boost gegeven en kan uit ervaring zeggen dat het heel goed werkt. Mits de content interessant is voor de doelgroep natuurlijk.

Het promoten van winacties van NLtracks en YouTubeCovers.nl leidde bijvoorbeeld tot geweldige resultaten. Gebruikers konden namelijk mooie prijzen winnen in ruil voor wat interactie.

Het leverde de pagina van NLtracks heel veel extra likes op, terwijl de mailinglijst van YouTubeCovers.nl flink is gegroeid. Dit allemaal door succesvolle campagnes op Facebook.

Nummers en videoclips boosten met de boodschap dat de ander het moet checken floppen daarentegen. Je kunt nog zoveel geld steken in een ad, maar als iemand jouw muziek niet kent, scrollt die persoon waarschijnlijk lekker verder.

Net zoals voorheen loont het dus om content te plaatsen die je doelgroep waardeert. Het enige verschil is alleen dat je nu moet betalen om die doelgroep te bereiken. Maar hopelijk zorgt dit ervoor dat je extra aandacht besteedt aan het creëren van waardevolle posts.