Instagram is momenteel hét platform waar bijna iedereen op te vinden is. Het is daarom een must om hier zelf eveneens zichtbaar te zijn!
Toch zou jij je als artiest ook andere platformen moeten opbouwen om te communiceren met fans. Het kan namelijk funest zijn om afhankelijk te zijn van één medium!
De Australische zangeres Sup I’m Bianca zal dit beamen. Wat haar afgelopen periode overkwam was namelijk het ergste wat je kan overkomen op Instagram.
Inmiddels heeft ze haar account weer terug en is het weer up and running, maar je kunt je voorstellen dat dit verschrikkelijk was.
En het had nog erger kunnen zijn als zij zich in de afgelopen periode alleen op Insta had gefocust.
Maar gelukkig is de zangeres ook actief op Facebook, Twitter en YouTube. Via deze kanalen kon ze dus nog steeds contact hebben met haar achterban.
En hier schuilt een belangrijke les in!
Wees niet afhankelijk van één platform om te communiceren met fans.
In tegenstelling tot Bianca ken ik veel artiesten die tegenwoordig niet meer omkijken naar Facebook en Twitter. Voor hen lijken deze kanalen niet meer relevant.
Hun focus ligt volledig op Instagram. Alleen nog maar op Instagram.
Maar moet jij je voorstellen hoe het zou zijn als hun account gehackt zou worden. Wat als hun profiel ook ineens verdwijnt van Insta?
Dan zijn ze alle mogelijkheid kwijt om fans op de hoogte te houden. Dan weten zij wellicht niet eens dat er iets gebeurd is.
Zorg er daarom voor dat je verschillende kanalen actief houdt.
En nog beter: creëer een eigen database zodat jij fans altijd kunt bereiken. Het liefst ben je namelijk niet afhankelijk van andere platformen.
Hackt iemand jouw Instagram account?
Heeft Facebook weer een storing of besluiten ze om het algoritme weer aan te passen?
Trekt Twitter de stekker uit de dienst?
Dit gaat allemaal geen effect op jou hebben als jij je eigen database opbouwt.
Verzamel daarom mailadressen en telefoonnummers van volgers en maak er een gewoonte van om via deze contact met ze te hebben. Pas dan kun je zeggen dat het écht jouw manier is om met fans te communiceren.