Tegenwoordig concurreer je als artiest met velen om de aandacht van het publiek. Om relevant en top-of-mind te blijven zul je dus consistent met nieuwe content moeten komen.
In de praktijk blijkt echter dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan.
Het is lastig om in een flow te komen en regelmatig nieuwe dingen te verzinnen om te delen. Zeker als er geen plan van aanpak is.
Uit ervaring weet ik dat dit zelfs voor een hoop stress kan zorgen.
De meeste artiesten snappen wel dat ze meer moeten delen en zien hier dan ook het belang van in. Het schiet alleen niet op als je dan niet weet wat je moet plaatsen.
Gelukkig valt dit op een effectieve manier te tackelen. Benieuwd hoe je dit kunt oplossen?
Hanteer een contentplanning om te zorgen voor meer overzicht en meer output!
Iedereen is tegenwoordig druk. Ad hoc moeten bepalen wat er op de beschikbare kanalen geplaatst kan/moet worden levert daarom extra stress op.
“Wat moet ik vandaag posten?”
“Is dit wel goed genoeg om te delen?”
Een goede contentplanning voor de lange termijn haalt alle onrust weg op dit gebied. Je zult merken dat het zelfs kansen biedt om juist meer content te creëren.
Hoe start je hier dan mee?
Zet alle key moments alvast in jouw contentplanning.
Hierbij moet je denken aan jouw geplande shows, releases, persmomenten, clipshoots en andere relevante evenementen waar jij je mee bezig houdt.
Door te beginnen met alle belangrijke agendapunten vorm je een kapstok waar je verschillende contentthema’s aan kunt ophangen.
Als je binnenkort moet optreden kun jij jouw volgers laten zien hoe jij hier naartoe werkt. Je kunt bijvoorbeeld je repetities opnemen, je setlijst delen en aftellen naar de show.
Daarbij kun je mensen vooraf briefen om goede foto’s en video’s te maken rondom en tijdens de gig. Deze content kun je de periode na het optreden dan weer delen.
Op deze manier kun je online wellicht weken actief blijven met updates. En dat alles door slechts één evenement in de agenda. Dat noem ik nog eens efficiënt te werk gaan!
Nu hoor ik je denken: “Maar wat als ik geen key moments gepland heb staan?”
Het feit dat je door een lange termijn planning al ziet dat er gaten vallen in je agenda is een pluspunt. Hier kun je namelijk op inspelen. Hoe?
Vul content aan als er gaten vallen in jouw agenda.
Als je weet dat je in een bepaalde periode geen shows of releases hebt staan, kun je vooruit plannen en werken aan content om deze leegte te vullen.
Hoe je deze gaten dicht, hangt af van wat jij als artiest wil uitstralen en bereiken. Maar er zijn genoeg manieren en thema’s om toffe dingen te doen en online actief te blijven.
Zo kun je bijvoorbeeld covers opnemen en deze delen op jouw platformen.
Of een fotoshoot doen waar je meerdere foto’s uit haalt die je over een langere periode kunt plaatsen.
En wellicht komt er wel een evenement aan waar je op een leuke manier kunt inhaken. Hier is zelfs een inhaakkalender voor gemaakt.
Uiteindelijk maakt een goede planning het makkelijker om meer output te leveren. Tegelijkertijd zorgt het er meteen voor dat je van alle ad hoc stress af bent.
Ben jij overtuigd en wil jij starten met jouw eigen contentplanning? Ik heb al een template beschikbaar waar ik veel andere artiesten mee help om overzicht te creëren. Mail me gerust als je hier ook gebruik van wil maken!