Na een turbulente week vol promotieactiviteiten is de release van ‘Avril Lavigne’ dan eindelijk een feit.
Vanaf vandaag is het nieuwe album van Avril Lavigne overal verkrijgbaar in Nederland, terwijl de meeste landen nog moeten wachten tot 5 november.
Het mag ook wel dat de Nederlandse fans beloond worden. De ‘Little Black Stars’ (zoals Avril fans zichzelf noemen) uit ons land kregen het gisteravond namelijk voor elkaar om #DutchiesWantAvrilLavigne twee uur lang trending topic te krijgen op Twitter.
Zelfs wereldwijd stond de hashtag tussen de populairste Twitter-termen.
Gisteren Twitter overgenomen om de release van #AvrilLavigne te promoten en de plaat staat nu #10 in iTunes. Not bad! pic.twitter.com/4p4CBQhYyq
— Quincy Troeno (@quincytroeno) November 1, 2013
Is dit toevallig gebeurd? Zeker niet!
Met het #DutchiesWantAvrilLavigne-project ben ik, in samenwerking met Sony Music Entertainment, zo’n twee weken bezig geweest.
“Ik zat eraan te denken om iedereen op te roepen om de avond voor de release een (nog nader te bepalen) hashtag te tweeten om hopelijk een beetje trending te gaan”, was het eerste mailtje dat ik hierover stuurde.
Toen ik vanuit het label de toezegging kreeg dat ze hier cd’s voor wilden weggeven, mocht ik los met de uitvoering. Hiervoor heb ik de volgende stappen gezet.
Influencers benaderen om een gecontroleerde community te vormen.
Het eerste wat ik deed was contact zoeken met een aantal fanaccounts die veel volgers hadden. Dit was niet moeilijk. Als je zegt dat je voor de platenmaatschappij van Avril werkt, worden de Little Black Stars gelijk enthousiast.
Ik vertelde echter niet meteen wat mijn plan was.
In plaats daarvan was ik benieuwd naar hoe zij de albumrelease onder de aandacht wilden brengen. En zo ontstond het idee om een luistersessie van de plaat te organiseren. Gezellig met andere fans naar ‘Avril Lavigne’ luisteren, voordat het album uit was. Een top idee dat uiteraard ook is uitgevoerd op kantoor.
Dit bericht bekijken op Instagram
Hier is de onderlinge band tussen de meiden achter de losse accounts versterkt en is er een hecht community-gevoel ontstaan. Ook won ik nóg meer vertrouwen van deze fans. Perfect voor de volgende stap van het plan!
De fanbase aansturen op één focus om kortstondig viraal te gaan.
De dagen daarna hield ik contact met de meiden om op de dag voor de albumrelease te ‘oogsten’. “Zullen we om 20.00 uur proberen om #DutchiesWantAvrilLavigne te trenden ter promotie?”, ontvingen ze allemaal in hun DM.
Hierdoor was er een sterke focus! Om dit initiatief te laten slagen, moest iedereen namelijk hetzelfde doen:
• Dezelfde unieke hashtag gebruiken;
• Op een duidelijk afgesproken tijdstip starten met de actie;
• Andere fans zover krijgen om mee te pushen.
Vervolgens gingen alle accounts los met het ronselen van meer fans die mee wilden doen om de hashtag te verspreiden. Vanaf dat moment was het niet meer aan mij. Het enige wat ik nog heb bijgedragen was onderstaande tweet, vlak voordat het los ging om 20.00 uur.
Mijn timeline gaat ontploffen! #DutchiesWantAvrilLavigne!
— Quincy Troeno (@quincytroeno) October 31, 2013
En ontploffen deed het zeker! Ik volgde zelf maar vijf fans waar ik die week intensief contact mee had, maar zij gingen zo los met tweeten én retweeten dat de #DutchiesWantAvrilLavigne om 20.02 uur al trending was. Op een gegeven moment zelfs wereldwijd!
Alleen maar lof naar deze fantastische toppers. De Canadese zangeres mag trots zijn dat ze zulke geweldige fans heeft in Nederland!