Artiesten vragen me weleens hoe ze een bepaald aantal likes of volgers kunnen krijgen op hun sociale platformen. In mijn ogen is dat echter niet zo belangrijk.
Natuurlijk maakt het indruk als je een act ziet met duizenden likes op Facebook. Maar na zo’n eerste kennismaking kijkt men toch verder dan enkel dat getal. En dit geldt zeker voor professionals in de muziekindustrie.
Ik sprak hier deze week over met de general manager van een publisher en hij zei letterlijk dat het aantal volgers of likes hem niet veel uitmaakt. Voor zijn eigen muziekuitgeverij niet en evenmin voor de artiesten die hij vertegenwoordigt.
Waar hecht hij dan wel veel waarde aan? En waar zou jij je als artiest het meest druk om moeten maken als het gaat om social media?
Waar het om draait is engagement met de fans.
Het is niet moeilijk om het aantal likes of volgers op Facebook, Instagram of Twitter te verhogen. Die kun je namelijk kopen of gratis verdienen via bepaalde websites.
Ik zal absoluut niet zeggen dat dit waardeloos is. Succes trekt immers anderen aan en om die reden kan het gebeuren dat er mensen zijn die jou gaan volgen vanwege het feit dat je een bepaald aantal ‘fans’ hebt.
Tot die tijd heb je neppe fans (oftewel geen) en is er gebrek aan engagement. Iets waar wel waarde aan gehecht wordt door professionals. Zij willen zien of je een echte fanbase hebt. De kans op succes is dan vanzelfsprekend groter.
Maar vergeet de industrie even. Persoonlijk geeft het toch juist een gevoel om te zien dat er mensen reageren op jouw updates? Dat personen de tijd nemen om posts te liken of comments achter te laten?
Als de gekochte volgers jouw potentiële doelgroep niet aantrekt, kun je content plaatsen tot je een ons weegt. Niemand zal dan op die posts reageren. Dat is ook niet echt positief voor je zelfvertrouwen toch?
Daarbij straft Facebook pagina’s zonder interactie genadeloos af door de Edgerank te verlagen. Dit houdt in dat updates van je page door steeds minder van jouw volgers gezien zullen worden.
Het zou daarom geen doel op zich moeten zijn om een bepaald aantal volgers te behalen. Je moet zorgen dat jij je tijd en energie steekt in interessante content voor en engagement met jouw achterban.
Alleen op deze manier krijg je ze zover om uiteindelijk jouw muziek te consumeren, naar optredens van je te komen of jou op een andere manier te supporten.