Hoe Slechte Communicatie Fans In Haters Heeft Veranderd

Vestival had in 2014 de beste line-up die ik ooit in Nederland heb gezien. Trey Songz. Tyga. A$AP Rocky. Miguel. Allemaal op één festival? Helemaal te gek!

De line-up was zelfs zo aan dat men vooraf dacht dat het evenement een grote grap was. Gelukkig was dit niet het geval en heb ik, samen met duizend andere bezoekers, een geweldig festival beleefd.

Om die reden hebben veel mensen meteen tickets gekocht toen de kaartverkoop voor de editie van 2015 startte… En velen hebben daar nu spijt van. Waarom?

De line-up is nog niet bekend, terwijl het festival 7 juni al plaatsvindt. De geruchtenstroom op gang houden is leuk, maar iedereen is het er wel over eens dat de organisatie nu wel wat namen mag vrijgeven.

Houdt de organisatie ons graag in spanning? Hebben er artiesten afgezegd? Hebben ze financiële problemen? Gaat het evenement überhaupt nog wel door? De reden voor het uitblijven van namen is volstrekt onduidelijk.

Vestival communiceert namelijk niet met de achterban!

Hoe kun je als organisatie niets van je laten horen? Hoe moeilijk is het om op z’n minst een Facebook-post te plaatsen met tekst en uitleg? Als er een goede reden is, zullen de meesten er wel begrip voor hebben.

In plaats daarvan laten ze (potentiële) bezoekers achter met een heleboel vragen. Met een heleboel voer voor speculatie. En een heleboel onzekerheid. Wat voor effect heeft dit?

Het zorgt ervoor dat de mensen die kaartjes hebben gekocht, gaan klagen over het evenement. Zij zijn veranderd in wantrouwige mensen die negatieve comments plaatsen op de Facebookpagina van Vestival.

“Ik wil mijn geld terug”, laat iemand weten. Anderen geven weer aan teleurgesteld te zijn in de organisatie. En sommige reacties zijn zo heftig dat ik ze niet wil quoten.

Besef even dat dit mensen zijn die dus al geld over hadden voor het festival. Zij vertrouwden de organisatie zo erg dat ze al tickets hadden gehaald. Nog voordat de line-up bekend was.

Juist zij zijn nu de mensen die voor negatieve publiciteit zorgen! Zij laten potentiële bezoekers nog meer twijfelen om kaartjes aan te schaffen. Dat kan nooit de bedoeling zijn van Vestival.

Mijn advies aan de organisatie is om open kaart te spelen. Laat weten waar jullie momenteel mee bezig zijn. Waarom er nog geen namen van artiesten bekend zijn gemaakt. Trek het boetekleed aan als er iets fout is gegaan.

Maar houd je fans NOOIT aan het lijntje.

De kwestie heeft ervoor gezorgd dat ik, ondanks mijn positieve ervaringen vorig jaar, nog geen tickets heb gehaald voor Vestival.

Sterker nog; ze moeten wel met een héle toffe line-up komen om mij een kaartje te laten kopen. En dan bedoel ik headliners als Justin Bieber, Lil Wayne en Chris Brown.

Heb jij wel een kaartje voor Vestival? Of wil je er wel heen, maar wacht je net als ik nog steeds op welke artiesten er zullen optreden? Laat het weten in een reactie hieronder of via de mail.